Versterking van team Hypotheken

Versterking van team Hypotheken

Iris Groos is 1 maart 2024 bij Heemskerk gestart als hypotheekadviseur. ‘Zo’n tien jaar geleden ben ik bij SNS begonnen als medewerker betalen, sparen en verzekeren. Later ben ik daar officemanager geworden. Na verloop van tijd ben ik steeds meer opleidingen gaan volgen en ondersteunde ik de hypotheekadviseur. Inmiddels werk ik zelf al jaren als hypotheekadviseur.’ Iris komt uit Middelburg en verhuisde rond haar 8e jaar met het gezin naar Noordwijk. Haar ouders zijn teruggegaan naar Zeeland, maar zij is gebleven. Vanuit Noordwijk verkaste ze naar Sassenheim en inmiddels woont ze sinds 2017 met haar man en twee dochters in Noordwijkerhout.

Hypotheek geen sexy product

‘Natuurlijk wist ik als kind niet dat ik hypotheekadviseur zou worden. Maar de exactere kant is wel mijn richting, dat past beter bij me dan bijvoorbeeld de zorg. Mijn vader zei altijd: ‘Als jij moest rekenen op school en het waren alleen cijfers, dan moest je erover nadenken. Gingen de sommen over geld ‘zoveel gulden en zoveel gulden erbij’ dan wist je het meteen’. Wat ik zo leuk vind aan dit werk? Kijk, een hypotheek is natuurlijk geen sexy product om te verkopen. Maar mensen hebben die hypotheek nodig voor iets wat ze wél heel leuk vinden, zoals een nieuwe woning, of een woningverbouwing. Dus van het resultaat worden klanten uiteindelijk wél heel blij. En ik vind persoonlijk het rekening houden met de markt, de rente, de verschillende soorten mensen en hun wensen een uitdaging. Zo wordt advies nooit lopendebandwerk.

Controle is geen wantrouwen

 ‘We zijn in dit werk sterk afhankelijk van de overheid en wet- en regelgeving. Banken zijn steeds strenger gaan controleren, bijvoorbeeld op witwassen, fraude en financiering van terrorisme. Dat is voor mensen, zeker als ze twintig of dertig jaar geleden voor het laatst een hypotheek hebben aangevraagd, enorm wennen. ‘Nog meer stukken aanleveren? Nog meer vragen? Tjonge, jullie willen wel echt alles van ons weten.’ Ik hoorde laatst een notaris zeggen ‘Controle is geen wantrouwen’. En dat is wel een goeie; wij moeten ons werk gewoon goed doen.  
Het is mijn taak om alles helder uit te leggen, dat vind ik leuk. Ik neem de tijd en zorg dat klanten de hypotheek echt goed snappen. Ik ben sowieso vrij duidelijk en direct, maar ik kan mijn communicatiestijl wel aanpassen als dat nodig is hoor. Ik doe mijn werk zoals ik zelf ook geholpen zou willen worden. Je kunt natuurlijk niet altijd van je eigen referentiekader uitgaan, maar over het algemeen werkt dat prima. Verder beloof ik niks als ik denk dat het misschien niet gaat lukken. Ik ben niet negatief, maar wel realistisch.’

Werken bij een familiebedrijf

‘Ik kende Heemskerk als makelaar en Bart als ouder van het schoolplein, maar verder niet. Ik kwam zakelijk toevallig met Bart in contact omdat ik afstemming zocht over een bijzondere casus. Dat contact heeft uiteindelijk geleid tot een sollicitatiegesprek. Mijn functie is inhoudelijk natuurlijk gelijk aan de vorige, maar wel met extra’s. De locatie is heel fijn en ik kan mijn werktijden hier aanpassen op de thuissituatie.  Zo kan ik op bepaalde dagen mijn meiden zelf uit school halen, of dat zij hier even binnenlopen. Dat is handig, zeker ook omdat mijn man in de zorg werkt, met onregelmatige diensten. Het woord balans vind ik persoonlijk zweverig klinken, maar de verhouding werk en privé is hier zeker beter.’

‘De samenwerking met collega’s gaat heel goed, het maakt echt niet uit dat we op twee locaties zitten. We hebben regelmatig onderling contact en de lijnen zijn kort. Verder organiseren we gezamenlijke borrels aan de Wildlaan of op de Dorpsstraat. Heemskerk is echt een familiebedrijf in een dorp, en iedereen kent elkaar. Dat vond ik in het begin even wennen, maar het is ook gewoon leuk dat ze lokaal zo bekend en betrokken zijn. Ze sponsoren bijvoorbeeld ook het fruit bij de tenniscompetitiedagen van de jeugd. Zelf ben ik daar actief als voorzitter van de jeugdcommissie.’

Dit voorjaar opende Heemskerk die tweede locatie aan de Dorpsstraat, waar verzekeringen en hypotheken zijn gevestigd. Daarover zegt Iris: ‘Op onze nieuwe locatie in het centrum is het voor klanten nóg makkelijker om even binnen te lopen. Dus mochten ze vragen hebben over hun hypotheek, dan zijn ze van harte welkom; de koffie staat klaar. Dat geldt natuurlijk ook voor mensen met vragen over hun verzekeringen, maar daar kan ik ze persoonlijk niet bij helpen. Ik ben echt gespecialiseerd in hypotheken.’